Model 3 LFP – gyorsul a töltés

Model 3 LFP – gyorsul a töltés

Az Kínában gyártott, LFP akkumulátorokkal rendelkező Tesla Model 3 tulajdonosok töltésiteljesítmény növekedést fognak tapasztalni a következő frissítéskor. Az a hír járja, hogy ez a növekedés kihat a teljesítménynek nem csak a csúcspontjára, de a csúcsidőszakára is, és így az LFP akkus Teslák tovább tudják tartani a nagy teljesítményt, még az Amerikában gyártott Model 3-aknál is.

2020 novemberében érkezett meg az első szállítmány Standard Range Plus (SR+) a vásárlókhoz, a Giga Shanghai gyártásából. Azonban több felhasználó jelentett lassú töltési sebességet, és teljesítménycsökkenést, ami „megnehezítette az autó használatát”. A Tesla gyorsan reagált a bejelentésekre, és a 2021.4.10-es frissítésbe szignifikáns javításokat épített be.

A Nextmove emberei ki is próbálták, és úgy vélekedtek, hogy „Az autó egy nagy lépést tett előre,”, hangzik el a YouTube videójukban.

A csúcsteljesítmény 168kW, ami rövidesen 130kW-ra csökkent. Az akku az 50%-ot 15 perc alatt érte el, és 80%-ra picivel 30 perc után töltött fel. A teljes feltöltés 55 percet vett igénybe. Az Akkumulátor 40 Celsius-fokos volt töltés előtt, ami a prekondícionálást, és a gyors autópályás szakaszokat figyelembe véve teljesen normális.

Mi az a prekondícionálás?

A Tesla összes autója rendelkezik egy szofisztikált akkumulátor hűtő-fűtő rendszerrel, ami szükség szerint temperálja az akkumulátort. Azonban a Teslák integráltsága és átgondoltsága lehetővé teszi, hogy amikor az ember egy hideg téli napon elnavigál egy (az autó által is ismert) nagy teljesítményű töltőhöz (Ionity, Supercharger), vagy a navigáció egy ilyen töltőhöz tervez be egy megállót, akkor az autó elkezdi felfűteni az akkumulátorát. Kémiából tanultuk, hogy a folyamatok általában gyorsulnak hő hatására, és pontosan ezért melegíti elő az autó az akkumulátorát.

Más autók hűteni sem tudják megfelelően az akkujukat, nem károsodik ettől a fűtéstől és nagy teljesítménytől az akku?

Aggályok vannak, bizonyítékok nincsenek. A helyzet az, hogy nem sikerült kimutatni egyértelműen, hogy gyorsabb lenne a Model 3 akkujának degradációja, mint mondjuk egy közepesen régi Model S-nek.

Hogy lehetséges ez?

Erre pontos választ a Tesla laborja tudna mondani, mi csak annyit tudunk, hogy a Model 3 fel van szerelve egy 5000W-os légkondícionáló rendszerrel (egy átlagos légkondi egy házba 2,2kW-3kW), ami a töltés végén percek alatt visszahűti átlagos hőmérsékletekre az akkumulátort, és nem hagyja magas hőmérsékleten állni.
További érdekesség a Tesla gondolkodásmódjáról, hogy a régi Model S még a 18650-es akkumulátorokat használta, így az akkucsomagnak sokkal rosszabb volt a hőháztartása, és ezt szem előtt tartva tervezte a Tesla az első generációs Model S-t:

Megosztás: