Elon Musk 6 titka a sikerhez

Elon Musk 6 titka a sikerhez

Elon Musk most lett a leggazdagabb ember a Földön, megelőzve az Amazon alapítóját, Jeff Bezost.

A Tesla és SpaceX vezérének nettó vagyona most lépte át a 185 ezer milliárd dollárt, amit magyar forintban még kiolvasni sem könnyű.

A vállalkozó szelleműeknek: 55.172.550.000.000,-.

Szóval mi a titok a sikerhez? A majdnem egy óra hosszan keresztül tartó interjú alkalmával ezeket a fő pontokat osztotta meg Musk:

1. Ez nem a pénzről szól

Ez a legfontosabb Musknak az üzlethez való hozzáállásában, mellyel tökéletesen egybeesik, hogy amikor a BBC 2014-ben interjút készített vele, akkor azt mondta, nem is tudja igazából, hogy milyen gazdag.

“Ez nem olyasvalami, hogy van egy kupac pénz valahol” -mondta. Nincs semmilyen aggálya vagy visszatartó oka a gazdagság ellen, “ha javarészt úgy történik meg, hogy az etikus és a jó ügy érdekében történik.” De nem ez az, ami miatt reggel felkel az ágyából. Nagyon jól látszik a dolgok mai állásán, hogy ez a megközelítés működőképes.

Emellett az elektromos autókat gyártó cége, a Tesla kifejezetten jól teljesít: a részvényárfolyam kilőtt az utóbbi egy évben a 700 dollár fölé. A Tesla összéértékéért teljes egészében meg lehetne vásárolni a Fordot, a GM-t, a BMW-t, a Volkswagent, a Fiat-Chrysler csoportot, és még a Ferrarit is.

Musk, aki most lesz 50 éves, nem tervez gazdagon eltávozni. Azt mondta, szerinte pénzének jórésze egy, a Marson kialakított bázis építésére fog fordítódni, és hogy egyáltalán nem lepné meg, ha minden vagyonát felemésztené a projekt.

2. Kövesd a szenvedélyed 

A Mars bázis egy nyom ahhoz, hogy megértsük, Elon Musk mit gondol a sikerhez vezető útról.

Ha azt akarod, hogy a dolgok a jövőben jobbak legyenek, akkor akard azokat az új és érdekes dolgokat, amik majd jobbá teszik a jövőben az életet.

Vegyük a SpaceX-et. Musk azt mondta, azért indította a SpaceX-et, mert frusztrálta, hogy milyen kevéssé ambíciózus az amerikai űrprogram.

“Folyamatosan vártam, hogy terjeszkedjünk a Földön túl is, és hogy embert küldjünk a Marsra, hogy legyen egy bázisunk a Holdon, és hogy …tudod… hogy legyenek rendszeres járatok Föld körüli pályán.” -mondta.

Amikor ez nem történt meg, akkor jött az ötlet a ‘Mars Oázis Küldetéshez’, aminek a célja az volt, hogy egy kis üvegházat juttasson a vörös bolygó felületére. A hosszabb távú cél azonban az volt, hogy az emberek újra izgatottak legyenek az űrutazás témája hallatán, és ezzel nyomást gyakoroljanak az ország vezetőségére, hogy növeljék a NASA számára rendelkezésre álló pénz mennyiséget.

Azzal egyidőben, amikor megpróbálta első rakétáját a levegőbe emelni, rájött, hogy ez valójában nem fenntartható a jelenlegi irány, az űrtechnológia ugyanis sokkal drágább, mint kellene lennie.

A környezettudatos hozzáállás szülte meg az új metódust, mellyel a SpaceX versenyképesebb tudott lenni konkurenseinél.

Itt van a fontos dolog: Nem a pénz miatt, hanem a Marsra való jutás iránti szándék miatt.

Musk azt mondta az interjújában, hogy ő inkább mérnöknek vallja magát, mintsem befektetőnek, ugyanis reggelente nem az érdekli, hogy mennyi pénzt fog termelni aznap a cége, hanem az, hogy ez a cég milyen technikai problémákat fog felvetni, milyen technikai megoldásokat kell majd fejleszteni.

Inkább ez a sikeresség mércéje, mintsem a pénz a bankban. Ő ismer minden akadályt a projektjeiben, és ezeknek a megoldásával segíti a többi, hasonló probléma megoldásával küzdő céget: ugyanis nem sokkal az interjú előtt Elon bejelentette, hogy az összes Tesla szabadalmat szabad felhasználásúvá fogja tenni, hogy ezzel is felgyorsítsa az elektromos autók fejlesztését világszerte.

3. Merj nagyot álmodni

Az egyik legszembetűnőbb dolog Musk üzletpolitikájával, vállalataival kapcsolatban, hogy milyen vakmerő céljaik vannak.

Csak néhányat felsorolnék: kolonizálni akarja a Marsot, meg akarja reformálni az autópiacot, szupergyors vonatokat akar vákuumban utaztatni, mesterséges intelligenciát futtató mikroprocesszorokat szeretne az agyba ültetni, valamint fel kívánja futtatni a napelemszektirt és akkumulátor piacot.

Első látásra mindegyik teljesen légből kapottnak tűnik, de ha kicsit közelebbről megnézzük, mindben van valami közös: a 80-as években lejátszódó futurisztikus filmek hatása. És Musk nem is titkolja, hogy inspirációjának egy jelentős részét a Dél-Afrikában töltött gyermekkora alatt elolvasott könyvek, filmek adják.

Ő úgy gondolja, hogy egy kis ambíció minden vállalatba be van építve, viszont túl sok mellette az inkrementális fejlesztés.

“Ha egy nagy cég vezérigazgatója vagy, és csak valami szerény fejlesztésre játszol, akkor, ha tovább tart, mint kellene, nem jön össze pont úgy, ahogy tervezve volt, akkori senki nem fog hibáztatni. Mondhatod, hogy nem a te hibád, hanem a beszállítóké, összeszerelőké, gyártóé…

Ha bátran, de fejjel előre mész jó neki egy olyan fejlesztésnek, ami igazi áttöréssel kecsegtet, de nem jön össze, akkor megvan rá az esély, hogy kirúgnak. Egyébként ez az oka annak, hogy a cégek rendszerint csak kis módosításokat, fejlesztgetéseket visznek véghez a már létező termékeiken, ahelyett, hogy ki merjenek találni valami teljesen újat.”

Szóval az a milliárdos tanácsa, hogy mindig csak azokon dolgozz, amik tudod, hogy számítani fognak.

Például egy okosóra esetén senkit nem fog érdekelni, hogy van-e benne akkumulátor hűtés, de az üzemidő és a képernyő fényereje igen. Ugyanígy egy villanyautóba kifejlesztheti az ember a világ legfényesebb képernyőjét, de mi értelme, ha az autó akkumulátora nyáron túlmelegszik? Erre mondja Musk azt, hogy amin dolgozol, az legyen „stuff that’s going to matter”.

„Kiszivattyúzzuk a föld mélyén levő földgázt és olajat, ami a Kambrium időszak óta nem látott napvilágot. Biztos, hogy jó ötlet újra a felszínre hozni azokat az anyagokat, amik utoljára akkor voltak felszínen, amikor a szivacs volt a legkomplexebb organizmus?”

4. Készülj fel a kockázatra

Ez egyértelmű.

Elon Musk jóval több kockázatot vállalt az átlagnál.

2002-ben eladta az általa fejlesztett Zip2-t, és a PayPal-t. Épphogy 30 éves lett, már 200 millió dollár ült a bankszámláján. Akkor az volt a terv, hogy a pénz felét üzletbe fekteti, a másik felét pedig felhasználja saját célra.

Sajnos azonban a dolgok egy sötét fordulatot vettek. Az új cégei mindenféle fogcsikorgató problémákba ütköztek. A SpaceX első három rakétájának kilövése sikertelen volt, a Tesla ellátási nehézségekkel, minőségi gondokkal és tervezési hibákkal küzdött.

Ekkor fordulópont érkezett. “Megtarthatnám a pénzt, és akkor a cégek biztosan csődbe mennek, vagy a maradék pénzemet is befektetem, és akkor talán van esély” -az utóbbi mellett döntött Musk. Emiatt viszont olyan mély adósságba került, hogy már csak a lakhatása miatt is ismerőseitől kellett kölcsön kérnie.

5. Ne hallgass a kritikusokra

Ami nagyon meglepte őt, hogy mennyi ellenlábas, mennyi weboldal írta folyamatosan, hogy hogyan, és mikor fog a Tesla elbukni, tönkremenni, összeroppanni. Valószínűleg azért akarták ennyien a bukását, mert Muskban volt egy nem elhanyagolható mennyiségű arrogancia az ambíció mellett. Amikor erről kérdezték, így nyilatkozott erről: is “Szerintem az lett volna arrogáns, ha azt mondtuk volna, hogy minden kétséget kizáróan meg fogjuk csinálni. De mi azt mondtuk, törekszünk arra, hogy megcsináljuk, és a tőlünk telhető legjobban fogjuk véghez vinni.”

Amikor Musk befektetett a Teslába, és megalapította a SpaceX-t, akkor nem gondolta, hogy pénzt fognak termelni. És az az igazság, hogy senki más sem gondolta. De Őt nem érdekelték a negatív jóslatok, kitartott, és kőkeményen fejlődött.

Miért? A kettes pont miatt. Mert nem a bankban levő pénz számít, hanem a megoldott problémák. Ez az, ami miatt a kudarok ellenére is felállt, csak a fontos ötletek megvalósításának vágya vezérelte, prioritásokat állított fel. Ez könnyíti  meg a  döntéshozatalt: mert “csak” azt kell eldönteni, hogy mi az, ami igazán számít.

Októberben, a Morgan Stanley (amerikai befektetési cég) 170-200  milliárd dollár értékűre jegyezte a SpaceX-et. Tavaly a Crew Dragon névre keresztelt rakétájuk hat asztronautát juttatott fel a Nemzetközi Űrállomásra. Ez volt az első a hasonló küldetések közül amerikai földről, mióta az űrsiklókat 2011-ben kivonták a forgalomból.

6. Éred jól magad, miközben csinálod

Elon híresen sokat dolgozik: 120 órát egy héten csak azért, hogy a Model 3 gyártását sínen tartsa. Ezt élvezet nélkül nem lehet csinálni.

2018-ban nézeteltérése támadt az amerikai vezetőkkel, amikor bejelentette Twitteren, hogy privatizálni fogja a Teslát, de nem ez volt az utolsó összetűzése. Amikor a Covid-19 miatt ideiglenesen be akarták záratni a San Fransisco Bay Area gyárát, akkor kezdte erősen ellenezni a vírus miatti lezárásokat. Egyet nem értését Twitteren fejezte ki. Ugyanezen év nyarán bejelentette, hogy el fogja adni minden fizikai birtokát, mert ezek csak visszahúzzák őt. Pár nappal később szintén Twitteren bejelentette, hogy a kanadai énekesnővel, Grimesszal közös fiát  X Æ A-12 Musknak nevezték el.

A helyenként megjósolhatatlan döntései azonban nincsenek hatással a vállalataira, és továbbra is olyan ambiciózus üzletember/mérnök maradt, mint mindig.

Szeptemberben Musk azt mondta, három éven belül lehet a Teslának egy elérhető árú villanyautója, 25.000 dollárért, ami 7,5 millió forint.

A december pedig egy nagy durranással végződött: a SpaceX azon rakétája, ami a jövőben embert vihet a Marsra, tesztelésre került, de hat perccel felszállás után felrobbant. Elon csak annyit mondott: „Nagyszerű” siker volt!

Az interjú megtalálható a BBC oldalán: https://www.bbc.co.uk/programmes/w3csz79h

Címkék:
Megosztás: