A Tesla már radar szenzor nélkül gyártja a legújabb autóit

A Tesla már radar szenzor nélkül gyártja a legújabb autóit

A Tesla felhagyott az előre néző radarérzékelők beépítésével a Model 3  és a Model Y típusú autókba, miután a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk bejelentette, hogy mostantól a kamerákra fog hagyatkozni a vállalat fejlett vezetés támogató rendszere, az Autopilot.

A Tesla már a „Teljes önvezető” szoftver korlátozott béta tesztje során is fejlesztette az Autopilot látásalapú verzióját, de még nem teljesen biztos, hogy az Autopilot a radar szenzor nélkül is megfelelően működik, mivel korlátozza és ellehetetleníti bizonyos funkcióit ezen járműveknek egy meghatározatlan időre. Az Autosteer, azon Autopilot szolgáltatás, amely képes a Teslát egy sávon belül tartani még a kanyarokban is, csak 75 mph sebesség alatt lesz használható, továbbá csak (egy még meg nem határozott) hosszabb követési távolsággal fogja jóvá hagyni az előtte lévő autó követését.

A vállalat szerint a Smart Summon - amely lehetővé teszi a sofőr számára, hogy még egy zsúfolt parkolóban is magához hívja a Teslát - szállításkor előfordulhat, hogy letiltásra kerül, ahogy az „Emergency Lane Departure Avoidance” (vészhelyzeti sávelhagyás elkerülése) funkció is. A Tesla azt nyilatkozta, hogy az elkövetkezendő hetekben helyreállítja ezeket a szolgáltatásokat az interneten elérhető szoftverfrissítések segítségével.

A Tesla egyelőre nem távolítja el a radar szenzort a drágább modelljeiből, a Model S szedánból, vagy a Model X SUV-ből. A vállalat azt állítja, hogy kezdetben arra összpontosít, hogy a Model 3 és Y modelleket kizárólag a látásalapú rendszerre bízzák, mert ezekből adnak el a legtöbbet. "Ezen modellek átállása a Tesla Vision-re lehetővé teszi számunkra, hogy rövid idő alatt nagy mennyiségű valós adatot elemezzünk, ami végső soron felgyorsítja a Tesla Vision-alapú szolgáltatások bevezetését" - írja a cég.

A Tesla nem adott több információt arról, hogy mikor állítják le a radarszenzorok beépítését az S és az X modellekbe, illetve a Kínában gyártott járműveikbe. A vállalat 2021 első negyedévében abbahagyta az S és az X modellek gyártását, mivel ezen járművek új verzióját készítették elő. Ezen új verziók bemutatása egyelőre késik, bár az új S modell megjelenését a jövő hétre tervezik.

A radarszenzorok elterjedtek sok modern személygépkocsiban, teherautóban és SUV-ban. Segítségükkel a gyorsan közeledő objektumok is észlelhetőek még rossz látási viszonyok között is, és részét képezik azon érzékelőknek, amelyek biztonsági funkciókat látnak el, úgy, mint az automatikus vészfékező rendszer. Míg a modern autók más szenzorokból- köztük kamerákból - is nyernek adatokat, azért az autógyártók szeretik, ha többféle lehetőség közül is választhatnak, hogy biztosítsák egymást. Ha egy adott típusú érzékelő meghibásodik vagy nem tud adatot szolgáltatni egy adott helyzetben, még mindig ott van egy másik szenzor biztosítéknak.

Musk hírhedten évekig azt állította, hogy nem gondolja szükségesnek a lézer alapú lidar szenzorokat a félig vagy teljesen autonóm járművekhez. Azonban nemrég kezdett el beszélni arról, hogy a Tesla áttérne egy teljesen látás alapú rendszerre, amely elsősorban az egyes autókba integrált 8 kamerára és a 12 ultrahangos érzékelőre támaszkodik, valamint az általuk generált valós idejű hírcsatornákra. Áprilisban a cég azt nyilatkozta, hogy „a Vision-Only rendszer az egyetlen amire szükségük van a teljes önvezetéshez”.

„Az Al-alapú szoftver architektúránk egyre inkább a kamerákra támaszkodik, olyan mértékben, hogy a radar a vártnál korábban már szükségtelenné válik” -írta a Tesla. A vállalat ekkor azt mondta, hogy már majdnem készen állnak, hogy az amerikai piac teljesen átálljon a Tesla Visionre.