A Tesla Autopilot még a korai státuszában is biztonságosabbá teszi az utakat! -Loup Ventures

A Tesla Autopilot még a korai státuszában is biztonságosabbá teszi az utakat! -Loup Ventures

Az Autopilot rendszerről folyamatosan folynak az érzelmektől hevített viták a világ minden táján. Az már csak olaj a tűzre, hogy néhány Tesla balesetezett az elmúlt napokban, és még nincs explicit bizonyíték arra, hogy a baleset bekövetkezésekor nem az Autopilot rendszer vezetett-e. Loup Ventures emiatt górcső alá vette a szituációt, és az önvezető rendszerek közlekedésbiztonságra vetített hatását. A konklúzió az volt, hogy az Autopilot sokkal biztonságosabbá teszi az utakat annak ellenére, hogy még csak egy béta szoftver.

Az Autopilot koncepciója és megközelítése még nagyon új. Habár a Tesla figyelmezteti felhasználóit arra, hogy bármikor képesnek kell lenniük átvenni a vezetést, a jog szerint ez nem elég. Loup azonban rámutat, hogy amennyiben egy hiba történik, akkor jogi problémák is vannak. Ez a tény még párosul azzal, hogy a Tesla a vezérszereplője az autonóm autózásnak, és máris ők vannak a legtöbbet vizsgálva minden baleset után.

Viszont az ilyen irányú vizsgálatok általában nem szemlélik elég távolról a képet: az autonóm járművek ugyanis sávban tudják tartani magukat, ha a vezető rosszul lenne vagy elaludna. A jármű tud vészhívást intézni, ha a sofőr nem reagál semmilyen interakcióra, a jármű képes vészfékezni, és sokkal hamarabb meglátja a vészfékezés okát, mint azt az ember észrevenné, levenné a lábát a gázról, majd beletaposna a fékbe. 

  • A Tesla adatai szerint 3,7 millió mérföldenként (~6 millió km) történik egy baleset, amikor az Autopilot engedélyezve van.
  • Összehasonlításképpen az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) adatai szerint ~475.000 mérföldenként (~764.000 kilométer) történik egy baleset.
  • Természetesen ezek a számok tovább bonthatók: Átlagos vezetésbiztonsági rendszerekkel, de kikapcsolt Autopilottal 2,1 millió mérföldenként (3,3 millió km), és minden biztonsági rendszer kikapcsolása esetén 1,5 millió mérföldenként (2,4 millió km) történik baleset.

Ezek az adatok mind azt mutatják, hogy az Autopilot illetve más aktív biztonsági rendszerek igenis segítik a balesetek számának csökkentését.

Adatelemzői szempontból az is látszik, hogy az Autopilot javult az idők során. Ahogy a Tesla autói egyre több adatot gyűjtenek össze a forgalomról, annál több tanítási anyag áll rendelkezésre az Autopilot számára, és annál jobban fog vezetni a jövőben is ez a rendszer.

Loup Ventures természetesen hozzátette, hogy az Autopilot, de főleg az FSD még korai fejlesztési fázisaikban vannak, így balesetek valószínűleg időről időre megtörténhetnek. Azonban ahogy halad előre a fejlesztés, ezek egyre ritkábbak lesznek, és az autók egyre biztonságosabban fognak tudni vezetni. Időbe fog kerülni mire az emberek hozzászoknak a tudathoz, hogy a mindennapi autók egyre kevesebb vezetési tudást igényelnek, és egyre több vezetési funkciót átvesznek a felhasználótól.

Remélhetőleg az önvezető rendszerek legalább annyira, de talán még drámaibban fogják csökkenteni a halálos balesetek számát, hasonlóan a ’70-es években a biztonsági övek elterjedéséhez.

Megosztás: