Indul az FSD bérlés

Indul az FSD bérlés

2020-ban a Tesla óriási haladást ért el az önvezetéshez vezető úton. Az FSD szoftvert az alapoktól újraírták, és körülbelül 1000 béta tesztelő valós körülmények között is próbálgatja. Habár még mindig elképesztő mennyiségű munka van vele, az autó már emberi beavatkozás nélkül el tud vezetni A pontból B pontba. Azonban ennek a luxusnak ára van, ami 10.000 amerikai dollár. Ha ezt az ember egyben sokallja, akkor érkezik a bérlés lehetősége: tételezzük fel, hogy az ember elmenne nyaralni, mondjuk az országhatáron túlra, de egyébként városban közlekedik, és nem látja értelmét az FSD-nek, mert elég neki az alap Autopilot is. Ekkor a nyaralásokérdekében nem kell teljes egészében megvásárolni az FSD-t, hanem ki lehet bérelni csak a nyaralás idejére, és akkor a hosszú, unalmas autópályás szakaszokon segít, és kényelmesebbé teszi az utazást.

2020 végén Elon Musk azt mondta, a vállalat megérti, hogy nem mindenkinek van lehetősége megvásárolni az FSD-t, ezért az elkövetkezendő 1-2 hónapban be fognak vezetni egy bérléses rendszert. Ezt annak érdekében teszik, hogy akik használni szeretnék az FSD-t, azoknak elérhető távolságba kerüljön a szolgáltatás.

„Az elkövetkező egy-két hónapban bérléses lehetőséget fogunk biztosítani. Ezzel reméljük, eloszlatjuk az emberek kételyeit, hogy megengedhetik-e maguknak.”

A „pay-as-you-go” FSD szolgáltatás azoknak segíthet, akik nem használnák minden nap az FSD-t, de mégis szeretnék egyszer kétszer az általa adott komfortot élvezni. A Tesla tulajok és bérlők eldönthetik ezentúl, hogy adott idősávban szükségük van-e az FSD-re, és amikor nem kell, akkor nem „áll” kihasználatlanul a funkció az autóban.

Ez nagyon jól hangzik, és csodálatosan is fog működni Amerikában. Azonban sajnos az Európai szabályzások miatt az itthon elérhető FSD kevesebbet tud, mint az az amerikai videókból lecsapódik. Példának okáért vegyünk egy autópályás útszakaszt, amin utolérünk egy buszt. Az Amerikában működő rendszer, ha kellően lassan halad a busz (ez a sebesség érték beállítható), akkor az autó kiteszi az indexet, nézi a holtteret, keresi a lehetőséget a sávváltásra. Ha a lehetőség megérkezett, sávot vált, felgyorsít, megelőzi a buszt. Amikor megelőzte, és lát szabad helyet az eredeti sávjában, akkor az autó visszasorol oda. Európában ez annyiban változik, hogy az előzéshez közeledve az autó felajánlja a sávváltás lehetőségét, de a vezetőnek kell kitennie az indexet, és meg kell mozdítania a kormányt, hogy megtörténjen a sávváltás. A visszasoroláskor ugyanígy. Az EU-s szabályok és limitációk között van, hogy egy bizonyos időn belül kell a sávváltást megtenni, és a sávváltásnak lépései másodpercre pontosan meg vannak határozva. Az is meg van határozva, hogy milyen maximális oldalirányú gyorsulást nem meghaladva vehet be kanyart az autó. Azonban a szabályzás nem engedi az autót 10km/h alá lassítani. Arról nem rendelkezik azonban a szabályzás, hogy az autó egy túlságosan éles kanyar esetén sodródjon át ilyenkor a szembejövő sávba, vagy szegje meg a tangenciális gyorsulásra vonatkozó szabályt? Mivel élesebben a szabályok miatt az autó nem kanyarodhat, a Tesla a szabályoknak megfelelően folytatja a manővert, átmegy a szembeforgalmi sávba, és megjelenít egy üzenetet a felezővonal átlépésekor: „Autosteer limited”.

Ezen szabályzások és társaik miatt egyelőre nem valószínű, hogy a városi önvezetés is egyhamar része lesz az Európában elérhető FSD repertoárnak.

További limitáció a Smart Summon, ami Amerikában képes egy parkoló Teslát hozzánk önvezetni, nem túl nagy távolságról. Ha egy kép többet mond ezer szónál, akkor 45 másodpercben 30 képkocka/másodperc igazán jól leírja a funkció hasznosságát

A szabályokról egy viszonylag hosszú összefoglaló itt található

Ezt Európában a szabályzás úgy szabályozza, hogy a sofőrnek 6 méteren belül kell lennie az autótól, hogy az autó mozoghasson bent ülő sofőr nélkül.

Gondolható, hogy ezen szabályzásokkal Európa Teslás közössége nem ért egyet, ezért petíciót indítottak ennek megváltoztatására:

Illetve a Tesla hivatalos leírása az Európában kiadott autókra vonatkoztatva