Igy fejlődött az évek során a Tesla Autopilot

Igy fejlődött az évek során a Tesla Autopilot

Napjainkban már kizárólag szoftveres akadályai vannak annak, hogy a Teslák végre valódi önvezető autókká válhassanak. A Tesla ugyanis a tavaly bemutatott 3.0-ás verziójú Autopilot hardvernél leszögezte, hogy a radarérzékelők, kamerák és chipek ezen kombinációjával már megvalósítható lesz a biztonságos önvezetés, egyből az után, hogy a rendszer szoftverjét is felhozzák az erre alkalmas szintre.

Az, hogy már leginkább csak a szoftverre kell összpontosítaniuk, igazi megváltás lehet a Tesla azon mérnökei és informatikusai számára, akik az Autopilot programon dolgoznak, hiszen így már tényleg közelinek tűnik a cél. És hogy milyen út vezetett eddig a pontig az Autopilot hardver történetében, vagyis hogyan fejlődött a rendszer az Autopilot nélküli Tesláktól a 3.0-ás csomagig? Lássuk.

Az Autopilot nélküli Teslák

 

A 2014 szeptembere előtti Teslák esetében nincs értelme az Autopilotról kérdeznünk, hiszen a gyártó csak ekkor vezette gyártásba a rendszer első változatát. Amennyiben nem tiszta a gyártási dátum, a belső visszapillantó tükör feletti rész gyorsan elárulja azt, hogy beszerelték-e az első hardvercsomagot az autóba. Ha találunk kamerát a tükör felett, van Autopilot. Ha nem, egyértelműen nincs.

Autopilot Hardware 1.0

 

Az első Autopilot Hardvercsomagot 2014 szeptemberében kezdték el beszerelni a Model S és Model X típusú Teslákba, és egészen 2016-ig ezt az összeállítást használta a Tesla. Az első változatban az egyetlen előre tekintő kamerát egy radar, illetve 12 szonár egészítette ki, mely felhozatal igencsak szegényes a mai rendszerekhez képest. Mindezt egy Mobileye központi feldolgozóegység kezelte, amely az ezekből kapott adatok alapján mérte fel a közlekedési helyzeteket.

  • Kamerák: Egy előre tekintő kamera
  • Szenzorok: 160m-es hatótávolságú Bosch radar és 12 szonár 5m-es hatótávolsággal
  • Feldolgozóegység: Mobileye EyeQ3

Autopilot Hardware 2.0

 

A 2016 októberében érkezett 2.0-ás frissítéssel hatalmas ugrást láthattunk a szenzorok számában. Az egészen 2017 augusztusáig gyártásban tartott Hardware 2.0 esetében már egy helyett nyolc kamera figyelte az autó környezetét, vagyis elérték azt a mennyiséget, amelyet most is használnak a Teslákban. Gyakorlatilag ezekkel már teljes 360 fokos szögben lefedték élő képekkel az autó körüli területet, mellyel sokkal pontosabban ismerheti fel a helyzeteket az Autopilot rendszer.

A kamerák számának nyolcszorozásával a Tesláknak már sokkal több adatot kellett feldolgoznia, így nagy szintlépésre volt szükség a számítási kapacitás terén is.

  • Kamerák: Összesen nyolc – Három előre tekintő, két oldalra tekintő a B oszlopokban, két oldalra hátra tekintő az első kerékjáratok feletti emblémákban és egy hátra tekintő
  • Szenzorok: 160m-es hatótávolságú Bosch radar és 12 szonár 8m-es hatótávolsággal
  • Feldolgozóegység: Egy Nvidia Parker SoC, egy Nvidia Pascal grafikus feldolgozóegység, 1 Infineon TriCore processzor

Autopilot Hardware 2.5

A 2.5-ös változat nem hozott akkora változtatásokat, hogy kiérdemeljen egy teljesen új, kerek verziószámot. A 2017 augusztusától 2019 márciusáig gyártott változatban némi fejlődés érdekében a Bosch helyett már a Continentaltól rendelték a radarszenzorokat, a redundancia érdekében pedig beszereltek még egy Nvidia Parker chipet.

  • Kamerák: Nyolc kamerából álló, összesen 360 fokos szögben körültekintő rendszer
  • Szenzorok: 170m-es hatótávolságú Continental radar és 12 szonár 8m-es hatótávolsággal
  • Feldolgozóegység: Két Nvidia Parker SoC, egy Nvidia Pascal grafikus feldolgozóegység, 1 Infineon TriCore processzor

Autopilot Hardware 3.0

A 3.0-ás változat az, amelyet a napjainkban is használ a Tesla, és egyben az, amely Elon Musk szerint képes lesz a jövőben a teljes önvezetésre. A 2019 márciusától napjainkban is gyártott hardvercsomagban a szenzorok és kamerák száma, illetve típusa változatlan maradt a 2.5-ös verzióhoz képest, ám komoly változástatásokat eszközölt a Tesla a feldolgozóegységek terén. Az amerikai gyártó elhagyta a külső beszállítókat, és egy házon belül kifejlesztett számítógéppel hangolta össze a rendszert, amely azóta is kiváló szolgálatot teljesít. A külön erre a célra kifejlesztett Tesla feldolgozóegység erősebb és hatékonyabb az Nvidia fejlesztéseinél.

Mivel ezúttal egyáltalán nem nyúlt a radarokhoz és kamerákhoz a Tesla, a 2.0-ás és 2.5-ös változatokkal szerelt autók frissíthetők a 3.0-ás hardverre. Ez abban az esetben szükséges, ha a tulajdonos megvásárolja az autóhoz a Full Self-Driving csomagot, vagyis a teljes önvezetést ígérő extrát, hiszen ehhez elengedhetetlen a Tesla által kifejlesztett feldolgozóegység.

  • Kamerák: Nyolc kamerából álló, összesen 360 fokos szögben körültekintő rendszer
  • Szenzorok: 170m-es hatótávolságú Continental radar és 12 szonár 8m-es hatótávolsággal
  • Feldolgozóegység: Két Tesla fejlesztésű feldolgozóegység

A jövő

Elon Musk és a Tesla a jelek szerint nem tervez többet változtatni az Autopilot hardverein. A márka első embere a továbbra is kiáll mellette, hogy a tesztjeik alapján a 3.0-ás Autopilot hardverben minden megvan, amire egy teljesen önvezető autónak szüksége lesz, így az ezzel felszerelt modelljeik a jövőben valóban megkaphatják az ötös szintű önvezető képességet, vagyis a teljesen sofőr nélküli közlekedés lehetőségét. A Tesla belső tesztjei elvileg ezt teljes mértékben alá is támasztják, így a jelek szerint valóban csak és kizárólag szoftveres akadálya van annak, hogy sofőr nélkül is közlekedhessenek a gyártó villanyautói.